De steute-bedrijfsafdeling "Extreme": Lage temperaturen tot -60 °C en explosiebeveiliging

Schakelapparaten voor extreme omstandigheden

De steute-bedrijfsafdeling "Extreme" ontwikkelt en produceert schakelapparatuur voor omgevingsomstandigheden waaronder conventionele schakelaars en sensoren snel zouden uitvallen of zelfs niet mogen worden toegepast. Deze omvatten bijv. extreme temperaturen en mogelijk explosieve omgevingen.

Voor de combinatie van deze twee toepassingsgebieden, die in specifieke behoefteprofielen resulteren, heeft steute nieuwe positieschakelaars en magnetische sensoren ontwikkeld.

Bij de positieschakelaars maken de Ex 97- en Ex 99-serie met standaardafmetingen volgens DIN EN 50047 en DIN EN 50041 het Extreme-programma compleet. Ze kunnen worden ingezet in de explosiegevaarlijke zones 1 en 2 (gasexplosies) en 21 en 22 (stofexplosies) en ook in veiligheidsgerelateerde toepassingen - als standaard-conforme positieschakelaars met veiligheidsfunctie. Verschillende actuators maken een optimale aanpassing aan de specifieke toepassingssituatie mogelijk.

Het temperatuurbereik van deze explosieveilige schakelaars reikt tot -60 °C. De desbetreffende tests, bijv. slagtests bij lage temperaturen, zijn uiteraard met succes afgerond. Bovendien zijn de twee series stofdicht en corrosiebestendig. Bij de ontwikkeling van schakelapparatuur richtte steute zich op toepassingen zoals bijv. de positiebewaking van kleppen in de olie- en gaswinning.

Als alternatief voor deze elektromechanische schakelapparaten voor explosiegevaarlijke omgevingen en lage temperaturen heeft steute de cilindrische magnetische sensoren van het type Ex RC M20 KST ontwikkeld. Ze hebben eveneens extreme eigenschappen en werken betrouwbaar bij temperaturen zo laag als -60 °C. En omdat ze zeer goed zijn afgedicht, hebben ze ook een zeer lange levensduur in stoffige omgevingen.